carlasonder.reismee.nl

The day you plant the seed is not the day you eat the fruit

Beste volgers,

Het was Oktober 2023 toen ik voor het laatst bij mijn project in Kenia was, Albinisme Care aan de Keniaanse kust.

In December schreef ik de laatste update.

Er valt weer een en ander te melden dus wees vrij en lees/leef met me mee.

Voor de nieuwe volgers een korte introductie.

Sinds 10 jaar kom ik in Mombasa en Kwale County in Kenia en werk ik er samen met Hermien en met Kwale Albinism Network.

Een groep jonge mensen, tevens levend met Albinisme, bijgestaan door 2 optometristen van Kwale Eye Hospital.

We proberen de kustlijn van Mombasa tot aan de Tanzaniaanse grens te bedienen met de uitgifte van zonnebrandcrème, (zonne) brillen, hoeden, lipbalms en meer.

Tevens trekken we hierbij ver het binnenland in.

Met de hulp van Jacqueline, 1 van de dermatologen van Kwale Eye Hospital kunnen we tevens de huid van de personen met Albinisme behandelen met behulp van cryo en ze evt doorsturen voor verdere behandeling indien nodig.

Tijdens de outreaches wordt veel gedaan aan educatie omtrent Albinismezorg en vind verstrekking plaats van zonnebrandcrème, hoeden en verdere benodigdheden.

We hebben een groep van rond de 400 mensen met Albinisme, baby's van een paar maanden oud tot ca 60 jarige leeftijd.

Niet iedereen verschijnt op onze uitnodiging om tijdens de outreaches te komen.

Dit komt deels omdat de mensen te ver weg in de bush wonen, geen geld hebben voor het transport om te komen, of ze willen niet geholpen worden, zo jammer.

Ons werkgebied is opgedeeld in een aantal regio's te weten; Lunga Lunga, aan de Tanzaniaanse grens, Samburu land, Mariakani, Kwale County en het verre Taita Taveta trekt ook aan ons jasje.

Jullie snappen, een hele puzzel om iedereen te bedienen, zowel in tijd, middelen en het geld om deze outreaches te financieren.

BEJA.

Ik schreef in December over Beja.

1 van de kinderen uit een gezin waarbij 6 van de kinderen behept zijn met Albinisme.

Een hele zorg voor hen en gelukkig konden we deze kinderen toen naar school laten gaan bij Likoni School for the Blind.

Kinderen met Albinisme zien namelijk allemaal slecht, dit is een bijkomstigheid bij Albinisme.

Het onderwijs op deze school is/wordt o.a betaald uit de opbrengst van de jam verkoop, gehaakte kerst engeltjes, winst uit de doeken verkoop, sponsoring door medelezers en meer.

De vader van de kinderen is een eenvoudige boer en men kan maar net het hoofd boven water houden.

Dit onderwijs drijft dus op de inkomsten die worden gegenereerd uit bovenstaande voorbeelden.

Beja, de oudste dus, heeft afgelopen November zijn eindexamen van de lagere school afgerond met een heel goed resultaat!

De leiding van de school was zo blij voor hem.

Fijn zou je denken, dan kan hij naar het middelbaar onderwijs maar niets is wat het lijkt!

Heb je geen geld, dan kom je er niet.

Om Beja de kans te geven wel verder te komen, heb ik geïnvesteerd in hem door het gehele traject van sponsoraanvraag bij de KCB bank te financieren.

Na vele trips met zijn vader naar Mombasa, 4 uur reizen, kwam het verheugende bericht dat Beja als 1 van de weinigen uit Kwale County is uitverkoren om DEELS gesponsord te worden.

Dit bericht kwam 6 Januari en 2 dagen later werd hij op school verwacht in THIKA, bij Nairobi in de buurt.

Weken had ik via de whatsapp al contact met Joseph, 1 van onze teamleden die me met raad en daad bijstond, hij heeft immers ook ooit op deze school gezeten en kent het klappen van de zweep.

8 Januari ging Beja niet halen.

Op 10 Januari werd Beja met zijn vader in Mombasa bij de KCB bank verwacht om een deel van het sponsorgeld op te halen, meteen dezelfde avond vertrok Beja met zijn vader en Joseph ons teamlid met de nachtbus naar Thika.

Inmiddels had ik geld over gemaakt om de busrit te bekostigen en ter plekke een volledig school uniform aan te schaffen.

Het boeken geld en deel schoolkosten werd dus door de bank betaald.

Waar een wil is is een weg.

Beja voelde dondersgoed aan dat het menes werd en hij zijn uiterste best moest doen om aan de sponsor voorwaarden van de bank te voldoen.

Hij was zo gedreven om te willen gaan en dan doe je gewoon je stinkende best om hem te helpen.

In Kenia volgen ze het Britse school systeem en met lager dan een C hoef je bij de bank niet aan te komen want dan trekken ze de sponsoring onmiddelijk in.

Het is een week voor de paas vakantie en Beja bericht me met een letterlijk PRACHTIGE cijferlijst.

Van de 143 eerste jaars leerlingen staat hij op plaats 6!

Hij doet het geweldig, zijn resultaten zijn A, A-, B+, B en B-.

Wie had dit verwacht, uit de bush gehaald in erbarmelijke omstandigheden en na 6 jaar basis onderwijs nu al zulke resultaten.

Ik ben zo plaats vervangend trots!

Ook heeft hij het er ontzettend naar zijn zin en op zijn rapport wordt hij geprezen met Excellent.

Dit smaakt naar meer en tijdens paas vakantie gingen de boeken natuurlijk mee naar huis.

Komende woensdag vertrekt hij weer met de nachtbus, het geld heb ik overgemaakt, evenals 110 euro om de laatste aanvullende boeken, passer, calculator etc aan te kunnen schaffen.

DE KANS OP ONDERWIJS LOONT, MITS JE ER DE MIDDELEN VOOR HEBT .

SAMSON.

Samson, ons zorgenkind, vorig jaar geopereerd aan een enorme tumor bij zijn oog.

Het oog en omliggend weefsel werd verwijderd , de laatste chemokuur kreeg hij in December jl.

De bestraling zou in Februari starten.

Toen ging het bestralings apparaat stuk en begonnen door heel Kenia de artsen in alle overheids ziekenhuizen te staken, 2 weken later sloot het grootste deel van de verpleegkundigen aan.

De overheid betaalde al maanden het salaris niet en dit is niet de eerste keer.

En groot drama!

Dialyse patiënten bv. werden niet geholpen, dagelijks vielen er in Coast General Hospital, het grootste overheidsziekenhuis in Mombasa vele doden.

Uiteindelijk is er afgelopen week een convenant getekend met de overheid en ging men weer terug aan het werk.

Dit betekende dat ook de behandeling van Samson al maanden stil staat, dat de tumor weer terug groeit, een grote zorg.

Hopelijk begint voor hem komende week de bestraling.

Kenia krijgt/kreeg een enorme opdonder.

Ontbossing was jarenlang de norm.

Bomen werden gekapt om als brandhout te dienen, de enorme regenval zoals in meerdere landen deed de afgelopen weken zijn intrede.

Dagenlange hoosbuien, kreekjes werden kolkende rivieren, dorpen werden totaal weggevaagd doordat de lemen hutten door het vele water werden weggespoeld, tientallen doden door verdrinking, bruggen stortten in, kortom een groot drama omdat ook alle oogst in de akkers is verdronken/weggespoeld.

Een voedsel crisis is op handen omdat ook de privé akkers zijn verloren.

Nog een paar LEUKE weetjes.

20 gezinnen met Albinisme mochten meedelen in de uitgifte van zaden pakketten, een actie die door Kidscare Kenia werd georganiseerd.

400! gezinnen uit de Kwale County werden verblijd door de Turkse overheid.

Ieder gezin kreeg tijdens de Ramadan een pakket met maismeel, bonen, suiker, kook olie, groenten en meer.

Ongeveer 20 gezinnen met Albinisme mochten meedelen en ook zo'n mooie bijdrage in ontvangst nemen.

De meest arme gezinnen werden geselecteerd door het county bestuur.

Er is weer een nieuwe lading zonnebrandcrème op transport middels een schip dat in Dar es Salaam (Tazania) aan zal komen.

Dan zal de verspreiding in Tanzania, Kenia en Uganda plaats gaan vinden.

Grote dank aan de Stichting Albinisme in Afrika( huizend in Utrecht).

Ik heb de rapportages in orde gemaakt en verstuurd naar de Sarefat Foundation.

Hopelijk maakt onze Kwale Albinism Network groep weer kans op hun hulp.

Middels hun hulp afgelopen jaar konden er 20 Wisdom stoves, 20 solarlampen en 42 complete kinderbrillen voor kids met Albinisme worden aangeschaft en uitgedeeld.

Tevens konden door hun hulp de outreach rondes plaatsvinden.

Dit is waar het om draait, starten daar waar niets is en geen mogelijkheden zijn.

www.sarefat.nl

Al met al mooie en minder mooie ontwikkelingen die jullie lazen.

Komende Oktober zijn Hermien en ik weer van plan te gaan.

Tegen die tijd start ik de doekenactie weer op en hopelijk brengt de zomer veel fruit op voor de jam.

Mochten jullie denken, ik help graag mee om meer kinderen onderwijs te gunnen, akkers weer in te kunnen zaaien, te kunnen reizen naar de outreaches en meer, hier onder vind je het rekening nummer voor bovenstaande hulp.

En weet, alles maak ik over via Western Union en is traceerbaar en inzichtelijk.

#EEN WINNAAR IS IEMAND DIE ANDEREN HELPT TE WINNEN#

Bekijk vooral ook de bijbehorende foto pagina voor de plaatjes en Beja zijn resultaten.

ASSANTE!

Carla.

NL51RABO0337653712

O.V.V Albinisme zorg Kenia

Donna Rhebok

Lieve Carla & Hermien,
Wat fijn om te lezen dat Beja het zo goed doet op school!
En wat vervelend om te lezen dat de RT van Samson vertraging heeft opgelopen.
Maar ik wil jullie bovenal laten weten dat ik het enorm waardeer wat jullie allemaal doen voor deze groep mensen in Kenia.
Asante sana XXX

Rian

Lieve Carla, wat mooi geschreven en wat bijzonder toch dat jullie dit doen. Groot applaus, voor alles wat je al bereikt hebt.

Carry

Wat fantastisch van Beja. Wat rampzalig voor Samson en wat een omstandigheden in Kenia. Gelukkig zijn er naast Beja nog andere leuke weetjes. Lieve groet, Carry