carlasonder.reismee.nl

Communication, the Key to succes.

Vandaag over een week, dan zetten Hermien en ik weer voet op Keniaanse bodem.

It’s warm and the humidity is high werd me al gezegd, een soort verlengde zomer maar dan een graadje erger.

De koffers worden gevuld en het is weer wikken en wegen wat er nu mee gaat, en achter blijft voor een volgende keer.

De zonnebrandcrème, zonnebrillen, petjes/hoedjes en lippenbalms staan zoals altijd op nr 1 en moeten mee.

De afgelopen weken was het druk overleg via de whatsapp, want geen weblog betekend niet dat we stil zitten, Samson houdt ons in de ban.

Hij krijgt nog steeds thuiszorg om de wond te verzorgen maar dit wordt wat afgebouwd, het moet wel betaalbaar blijven en dat is ook in Kenia geen sinecure!

Alles is er peperduur dus ook medische artikelen en medicatie.

Samson gaat deze week zijn 3e chemo kuur krijgen en dan wachten ze af hoe het verloopt met de wond.

Door de geweldige donaties van jullie heb ik meerdere keren geld kunnen overmaken om voedsel te laten kopen en er gaat regelmatig een fruitkar langs, alles om Samson in een goede voedings toestand te houden zodat de chemo’s door konden gaan.

Hij kreeg een bed, maat twijfelaar, matras, klamboe, kussens en beddegoed, het op de grond slapen was daardoor gelukkig snel verholpen, dank aan allen hiervoor, dit wordt enorm gewaardeerd door de familie!

Dan de kwestie van de immunotherapie, om gek van te worden!

Je krijgt GOUD in handen aangeboden en doet er niks mee.

Ik vind het te beschamend om te vertellen.

Het ging even goed met de communicatie met de arts van Samson en toen werd het wederom stil....

Eindeloos whatsappen, onze teamleden zaten er bovenop, maar nog steeds heb ik geen arts die de benodigde papieren heeft ingevuld om de immunotherapie te laten voorbereiden.

Ik weet natuurlijk al lang hoe het in Kenia werkt, men leeft bij de dag om zo het hoofd boven water te houden, er wordt zovaak iets beloofd wat dan uiteindelijk niet van de grond komt.

Ik had echter van een arts verwacht toch meer geloof te hebben in wat er aangeboden wordt, mede omdat ook hij dit in diverse emails kon vernemen.

Ik werd boos, maar dat helpt niet en heb besloten om ter plekke de beslissing te nemen of we het aanbod van Sanofi nog accepteren, “ gratis” immunotherapie.

Als ik er geen goed gevoel over heb gaat het niet door en cancel ik het ter plekke, hoe erg ik dit ook vind, maar het is ook voor mij een verantwoording waar ik achter moet kunnen staan.

Dus, FINGERS CROSSED, en hopen dat in een gesprek met de arts van Samson duidelijkheid gaat komen waarom het contact nu zo belabbert verloopt en er geen reactie meer komt.

Ik heb mijn excuses aangeboden bij Sanofi en geprobeert hen duidelijk te maken hoe het overall gaat in Kenia, POLE POLE.

WE LOWERD THE AGE.

Samson zat niet in de verzekeringzoals velen met hem,ook een geboortebewijs is vaak niet in bezit.

Het aanbod om hem in NHIF( National Health Insurance Fund) te doen was rond, ik kreeg er een donatie voor om dit in orde te maken.

Joseph, 1 van onze teamleden ging het regelen.

De vader moest naar de geboorte grond terug om bij de DORPSOUDSTE, ja echt zo gaat het hier, een papiertje te laten maken om zo voor Samson een ID te regelen waarna hij in de verzekering kan.

Ik maakte het geld over en na een paar dagen kreeg ik een whatsapp van een blije Joseph.

I putted Charles, the father of Samson in the NHIF.

Charles zei ik verwondert, nee Samson moet erin!

Net als in Nederland gaan de kinderen gratis mee in de verzekering tot 18 jaar, maar....Samson is 18!

Ik vroeg Joseph om uitleg en hij vertelde mij, we lowerd the age, ik moest het nog een keer lezen maar het stond er echt!

Hij heeft geen geboortebewijs dus niemand weet hoe oud hij is en ik heb gezegd dat hij 16 is en dus nog 2 jaar gratis is mee verzekerd.

Joseph vertelde het alsof dit heel normaal is en ik dacht, dit is niet grappig en gaan we echt niet doen!

De achterliggende gedachte snap ik wel, het scheelt 60 euro maar hoeveel problemen dit met zich mee kan brengen daar was niet over nagedacht.

Ik zei, hij heeft 6 maanden in het ziekenhuis gelegen, ik heb pathologie verslagen en meer waar zijn geboorte datum op staat, dit gaan we NIET doen.

De CBO status van de groep kan in gevaar komen, Samson en zijn ouders en wij allemaal als er iemand achter komt.

Dit ging me echt te ver.

Kortom, het is weer recht getrokken en de vader reisde af naar Lunga Lunga om het geboorte bewijs op te laten maken door de dorpsoudste, de inschrijving voor NHIF loopt nu.

Er is dus geld gebruikt voor 2 inschrijvingen, de vader met de jongere kinderen van het gezin en Samson.

Om te voorkomen dat wij wekelijks een verzoek krijgen om geld voor eten, (ja echt, Joseph werd vorige week zondag ochtend om 6 uur gebeld met de mededeling dat het voedsel op was) ga ik ter plekke bekijken of ik de vader kan helpen een handeltje te beginnen en zo ZELF inkomen te genereren voor dagelijks onderhoud.

Dan moet er een plan komen wat er mogelijk is en dit ga ik dan zelf financieren dus geen inbreuk op de sponsorgelden.

Eens kijken of we wat van de grond krijgen, als je niets hebt zoals de familie, dan komt er nooit een kans uit het dal te klimmen.

SCHOLING.

Ondersteuning in onderwijs doet er echt toe, daar gaan dan ook de opbrengsten van mijn Jam verkoop en de “winst” van de doeken naar toe.

Beja, die we ca 6 jaar geleden vonden met zijn broertjes en zusjes die ook geboren zijn met Albinisme.

Ze konden toen voor het eerst naar school, kostschool bij het Leger des Heils.

Hij gaat nu examen doen eind Oktober/begin November en sluit dan de Primary school af.

Er werd me in Maart al medegedeeld dat hij het zo goed doet.

Hoge school resultaten geeft een kans op sponsoring van Secundary onderwijs door de Equity bank.

Er wordt dus met man en macht aan gewerkt om te proberen Beja te laten sponsoren vanaf komende Januari, de start van een nieuw schooljaar, natuurlijk afhankelijk van de examen resultaten.

De beloofde laptop gaat alvast mee, een geweldige sponsoring, tevens een telefoon die eerst in bewaring gaat op school, verboden bij Primary school en ook begrijpelijk.

Gelukkig mag hij wel al de laptop gaan gebruiken en zal de computer onderwijzer hem hier wegwijs in maken.

Dan nog een super rugtas erbij, van diverse AVL collega’s mogen ontvangen( onderdeel eerdere kerst pakket) en Beja is er klaar voor.

Nu nog een week verdere voorbereidingen.

Hermien en ik zullen druk zijn, veel regelen in relatief korte tijd, maar wij gaan ervoor.

Count Your Blessings

Carla.

Reacties

Reacties

Moniek huiskes

Lieve Carla, ik ben weer diep onder de indruk van jullie drive en betrokkenheid om het verschil te maken voor deze mensen! Heel veel succes en take care! Liefs van ons

Carry

Wat een verslag weer Carla. Never a dull moment. Top hoe je het hebt aangepakt. !! Heel veel succes met je plannen !! Carry

Elma

Goh Carla dat is toch allemaal wat met Samson jullie doen prachtig werk ,Top wens jullie heel veel sterkte ,gelijkertijd denk ik hoe komen we aan nieuwe sponsers ,denk aan jullie X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!