carlasonder.reismee.nl

Life is a journey

Lieve Lezers,

Het is even geleden dat ik van me liet horen.

Weet je het nog, in Maart van dit jaar was ik met Hermien weer in Kenia bij ons project met Kinderen die “lijden” aan Albinisme.

Een aandoening waarbij de kinderen het pigment in de huid, haren en ogen missen.

Een genetische aandoening waarbij beide ouders het gen moeten hebben en niet alle kinderen in het gezin met Albinisme worden geboren.

Het is dus BAD LUCK als je hiermee wordt geboren binnen het gezin, tussen andere broertjes en zusjes die wel zwart zijn.

Hierdoor lopen ze groot gevaar op huidkanker(ook door tekort of geen aanwezigheid van zonnebrandcrème en beschermende kleding).

Ze zien slecht door het gemis aan melanine in de ogen en ervaren problemen op school en dus in de toekomst, mits ze bevoorrecht zijn om te worden voorzien van een aangemeten bril.

Met behulp van de Stichting Sarefat uit Nederland waarbij ik een verzoek heb ingediend voor gerichte hulp aan onze doelgroep kwam het mooie bericht net voor ik in Kenia aankwam dat er een donatie werd gedaan van 5.000 Euro.

Dit geld wordt goed besteed volgens een vooraf ingediend plan.

Uiteindelijk kunnen 20 kinderen met albinisme uit ons gebied worden voorzien van zo’n aangemeten bril en vooruit komen in de toekomst middels onderwijs waarbij zij ook op het schoolbord kunnen kijken en in de leer boeken kunnen duiken, zo fijn!

Een ander deel van de sponsoring is gebruikt om Solarlampen aan te schaffen, licht in de duisternis en veiligheid voor alles, tevens kan in de duister aan school opdrachten worden gewerkt.

20 Wisdomstoves zijn er aangeschaft om de meest arme gezinnen te kunnen helpen, koken door aanzienlijk minder hout te gebruiken en het proces gaat veel sneller en is veilig.

Verder is er een post om de medische rondes te kunnen doen met behulp van een dermatoloog, en om de gezinnen tijdens deze bezoeken te kunnen voorzien van zonnebrandcrème die gedoneerd is aan de Stichting Albinisme in Afrika, zij verzorgen middels sponsorgelden de verscheping naar Tanzania waarna de verspreiding tussen Tanzania, Kenia en Uganda plaats vindt.

Allemaal hele mooie en waardevolle hulp waar wij enorm blij mee zijn.

Tijdens ons bezoek in Maart hebben Hermien en ik dan ook goed uit kunnen delen.

Tevens kochten wij van sponsorgeld water en maismeel waardoor wij de families hierin konden voorzien, het leven is enorm duur geworden, de meest basale levensmiddelen zijn onbetaalbaar geworden en vele gezinnen leven op 1 maaltijd per dag.

Allemaal mooie vorderingen in ons project waar we nog lang mee door willen gaan.

Onze openheid in financiën en het ook kunnen aantonen ( we versturen middels Western Union en dus altijd in te zien) brengt ons nog steeds actieve sponsoren die meeleven met de gezinnen en zo hun hulp voor de families tonen.

In crisis situaties staan er altijd weer velen op die de hulp aanbieden, hoe lastig ik het ook vind om dit dan te vragen…

Nu is dan het moment aangekomen dat Hermien en ik een beroep op jullie willen doen!!

Echte crisis is er nu binnen het gezin van Samson!

Jullie weten het vast nog wel.

Begin Oktober 2022 troffen we Samson 17 jaar oud tijdens ons bezoek aan het project.

Een jaar eerder was hij geopereerd aan huidkanker waarvan hij geheel was genezen, wij wilden graag horen en zien hoe het hem verging en spraken af met hem en zijn vader, niet wetende dat Samson er zo erg aan toe was.

Ze dienden zich aan bij ons hotel en we schrokken ons kapot, een enorme tumor op zijn oog en neus die hij bedekte met een doek omdat het niet was aan te zien.

Goede raad was duur en ik besloot direct de hulp in te roepen van de Hoofd Hals chirurgen in mijn ziekenhuis, Antoni van Leeuwenhoek om hun visie te geven.

Uiteindelijk werd Samson in December 2022 opgenomen in Coast General Hospital in Mombasa.

Er werden veel onderzoeken, CT scan, Bloedonderzoek etc gedaan waarbij Hermen en ik 1100 euro inlegden, maar dat was onze max om het project en ons sponsorgeld waar we zorgvuldig mee om gaan hier niet teveel mee te belasten.

Na 2 weken wachten omdat de goede bloed donor moest worden gevonden werd Samson uiteindelijk half December geopereerd.

Zijn oog werd met omliggend weefsel verwijderd en het weefsel werd voor onderzoek opgestuurd, er ontstond een enorm gat in zijn gezicht.

Wij hadden al aangegeven niet meer financieel in te kunnen staan voor verdere kosten en toen werd na een flinke zoektocht de Mombasa Cement Fabriek bereid gevonden om de verdere ziekenhuiskosten te kunnen betalen.

Specialisten in mijn ziekenhuis boden aan om gratis een gezichtsprothese voor Samson te willen maken, hoe blij waren we met dit aanbod!

Tijdens het verblijf in Maart kon ik scans maken van Samson zijn gezicht die hiervoor nodig waren.

Ook had Samson een plek op zijn neus waarbij wij in December al aangaven dat dit ook meteen tijdens de operatie moest worden meegenomen.

Meermaals drongen we aan bij de dermatoloog dit bespreekbaar te maken.

Helaas is de Keniaanse gezondheidszorg niet de onze en onderlinge samenwerking met specialisten dus niet bespreekbaar, iedereen zijn eigen ding.

Om het verhaal niet langer te maken, er heeft zich een drama voltrokken.

Samson heeft weer een enorme tumor ter plaatse waar het oog zat, de operatie heeft niet het gewenste resultaat bereikt en aan zijn neus was nog steeds niets gedaan na 6!!!!maanden.

Jullie begrijpen hopelijk dat wij enorm boos en bezorgd zijn om Samson zijn toekomst.

Samson EN zijn familie staan in de kou!!

De cement fabriek heeft de sponsoring stopgezet omdat zij geen blanco check wilden geven aan het ziekenhuis om corruptie te voorkomen, en daarop heeft het ziekenhuis Samson grof gezegd buiten de deur gezet.

Zijn vader kon al maanden bijna niet werken omdat hij uren moest reizen om Samson te bezoeken en dat er nog een gezin thuis was waar de moeder voor moest zorgen.

Nog een obstakel is dat het ziekenhuis weigert om een verwijsbrief mee te geven naar Kenyatta Hospital in Nairobi waar ze wel kankerzorg kunnen verlenen, deze kosten zullen na toezegging betaald worden door de National Council Of Persons With a Disability, maar Samson moet er wel terecht komen en dat kan niet zonder verwijsbrief.

Enorme zorgen om Samson die nu met zijn vader bij een oom in Mombasa verblijft omdat het gezin een paar uur reizen van Mombasa woont, ver weg in een lemen hut..

De vader loopt al een week elke dag 2x 15 kilometer naar het ziekenhuis om een verwijsbrief te krijgen die maar niet komt, de mensen hebben geen cent te makken en daarom kan de vader niet de matatu pakken, ook is er vrijwel geen geld voor eten.

Ik heb gisteravond uitgebreid overleg gehad met onze Kwale Albinism Groep.

Morris de optometrist binnen onze groep en Joseph, ook behept met Albinisme hebben Samson en zijn vader gisteren bezocht en zijn enorm geschrokken.

Een vreselijke uitzichtloze situatie, vandaag heeft de groep een ingelast meeting om het te bespreken.

Enkele berichten van Morris:

The dad walks every day 15 kilometers for follow up on the medical reports and has no cash for transport and there is hardly no money for food.

The dad and Samson really appreciate all the support that will be given by your sponsors.

(ik had beloofd mijn best te doen)

Mombasa cement has withdrawn all their services because of getting no good service for Samson in the Hospital ( dit betekend dat de betaling van Mombasa Cement stopte omdat het ziekenhuis geen goede zorg meer leverde die nodig is, tevens willen ze geen blanco check tekenen, begrijpelijk, bang voor corruptie).

Ik heb onze groep gevraagd om wat geld uit het sponsor bedrag van de Sarefat foundation over te maken naar de vader, hij kan dan de bus nemen in plaats van de hele dag te voet onderweg te zijn en er kan wat eten worden aangeschaft.

Onze vraag aan jullie.

Wie wil er alsjeblieft meehelpen om het leven van Samson en zijn familie wat te verlichten?

Hulp om vervoerskosten te kunnen betalen.

Hulp om eten aan te schaffen.

Als…. het ervan komt de reiskosten naar Nairobi te kunnen betalen.

En…. waar we bang voor zijn en rekening mee houden, mocht Samson uiteindelijk komen te overlijden een hulp als bijdrage voor het gezin.

Het is nog zo onzeker wat er de komende tijd gaat gebeuren maar wachten kan niet langer!

De kans op een gezichtsprothese is nu voorlopig geen optie meer.

Ik plaats in een 2e weblog de foto pagina, denk niet dat je 2x hetzelfde bericht ontvangt en mis je dan de foto’s.

Je krijgt dus 2x een email om aan te klikken.

Mocht je al op de verhaal pagina zitten dan kun je op het kopje foto’s klikken.

Het zijn mooie plaatjes van de solar lampen, brillen en wisdom stoves.

De foto’s van Samson plaats ik niet!

Het is te erg en omdat er ook in Kenia mensen zijn die de weblog bekijken wil ik absoluut voorkomen dat deze vreselijke plaatjes viraal gaan.

Natuurlijk deel ik de foto’s wel persoonlijk met je mocht je er behoefte aan hebben om Samson zijn situatie te volgen.

Mocht je mee willen doen dan zal ervoor gezorgd worden dat er met regelmaat geld wordt overgemaakt voor het gezin.

Geen grote bedragen in 1 keer die niet voor de familie zijn te overzien.

We zijn dankbaar voor jullie bijdragen in welke vorm dan ook, elke euro is er een!

Dank voor jullie medeleven door in ieder geval deze noodkreet te lezen!

Bank gegevens:

C.M.Sonder

NL51RABO 0337653712

t.n.v Samson

#BE THE REASON SOMEONE SMILES TODAY#

Carla en Hermien.

Carry

Ja, dit is te verdrietig voor woorden. Dank je wel voor je uitgebreide verslag. Ik maak een bedrag over. Heel veel succes. !!

Moniek Huiskes

Och Carla,wat een nare berichten.
Zo’n familie die naast alle zorg om het bestaan,ook nog een terminaal ziek kind hebben.
Ik hoop,dat onze bijdrage een beetje kan helpen.
Lgr Bart en Moniek