carlasonder.reismee.nl

Onderwijs loont

Onderwijs loont.




Het is dinsdag ochtend als we vertrekken naar de Likoni school for the Visual Impared van het Leger des Heils, ofwel slechtziende en blinde kinderen zijn hier op kostschool, evenals een groep van ca 50 kinderen met Albinisme, zij zien ook allemaal slecht.


Ze komen van heinde en verre uit Kenia om hier speciaal ingericht onderwijs te krijgen waaronder braille.


Er bevinden zich slechts 2 van deze scholen in Kenia, 1 in Mombasa, ons werkgebied en 1 in Thika, in de buurt van Nairobi.


De onderwijzers zijn hier zo gedreven om het de kinderen naar de zin te maken.




Op deze school zitten dus Beja, Mbeju, Nzara, Monica, Agnes en Thomas,de kleinste, allen uit 1 familie en levend met Albinisme.


Dit gezin ondersteun ik deels sinds we ze vonden in een heel slechte en armoedige omgeving, de hulpvraag was groot, ze hadden ook nog nooit onderwijs genoten, dit is nu 6 jaar geleden.


Ze worden o.a ondersteund met reisgeld om na de vakantie ook terug te komen op school.


Menig kind wordt thuis gehouden tot het reisgeld er is.




Evenals in Nederland is de brandstof prijs hier enorm gestegen waardoor het vervoer per Matatu busje ook duur is geworden.


6 kinderen halen EN weer terug brengen naar school na de vakantie( ze wonen op 3 uur reisafstand) kost gewoon 75 euro, geld dat de ouders niet hebben of bij elkaar kunnen brengen met het verbouwen van groente, mais etc en de verkoop ervan.


De vader staat vaak in de rij voor een dag baantje, een geluk als je dan wordt uitgekozen om een dag te mogen werken in bv de suiker fabriek.




Ik had in jl. Oktober een tablet mee voor Beja, hij is nu 17 jaar oud en zit in de laatste klas van de lagere school.


Als we hen niet hadden gevonden was er van onderwijs niet veel terecht gekomen.


Via mijn teamleden had ik vernomen dat Beja zo slim was met de computer en ik vroeg toestemming of hij van mij een tablet mocht hebben, de school juichte dit toe en de computerlerares ging er huiswerk op zetten voor de grote vakantie van 10 weken.


Ik kocht er een solar panel incl lamp bij zodat de tablet kan worden opgeladen thuis.


Het gezin woont zonder stroom dus dit was wel nodig.




Tijdens de kerst vakantie, hun grote vakantie van 10 weken, kreeg ik allerlei foto's opgestuurd met Beja op de tablet, zo fijn om te zien dat het werkte!




Op school vroeg ik dinsdag dus naar de vorderingen van Beja met zijn tablet.


De leiding was lovend over zijn kwaliteiten, die waren met sprongen vooruit gegaan, zo fijn om te horen.


Beja vertelde zelf dat het werken met de tablet heel goed ging, met het solar panel was de tablet in 2 uur opgeladen.




Ik vroeg of Beja in Januari 2024 naar de secundairy school gaat op hetzelfde terrein.


Nee!! zeiden Elizabeth de directrice en Amina de waarnemend, hij gaat naar Thika bij Nairobi, hun andere school.




Mijn verbazing was groot, WHY?, naar Thika!, het halve land doorkruizen voor onderwijs dat hij ook op deze school kan krijgen.




Toen kwam het goede nieuws.


In Kenia wordt het laatste jaar, ook op de lagere school, afgesloten met examens gedurende het hele jaar, alle punten tellen mee.


Beja heeft nu 350 punten op A niveau(hoogste niveau).




De 3 beste leerlingen op deze school van vorig jaar


haalden minder punten, maar omdat zij de beste 3 waren worden ze nu door de Equity bank gesponsord en krijgen een scolarship van 4 jaar betaald, dus ze worden door deze bank gesponsord om de middelbare school te volgen.




Dit was een heel mooi bericht.




Beja gedijt goed onder eensgezinden die ook slim zijn en heeft deze prikkels nodig om op niveau te blijven," he needs to be pushed " werd er geroepen.


Volgens de beide dames is de kans heel groot als Beja nu zo blijft presteren dat ook hij komend jaar gesponsord zijn secundary school kan volgen.




Ik werd zo blij van deze boodschap, hij kwam van niets, werd gevonden en geholpen, mede door vele donoren om op school te komen en te blijven, ik leg mede bij voor de reiskosten met soms een enkele sponsor hiervoor, en voorzie het gezin van de nodige steun.




Ik sprak hierover met Beja in het bijzijn van de leiding, 't is een echte tiener geworden, zo goed om te zien dat hij zo is gegroeid, zowel in de lengte als mentaal.




Ik deed hem een belofte dat als hij zo verder blijft presteren dit jaar, en wordt verkozen om met sponsorship de middelbare school te starten, dat ik hem dan sponsor met een nieuwe laptop en smartphone.


Deze boodschap deed hem goed, ik ga het nauw volgen dit jaar!




De hele clan van 6 verblijdde ik met kleurboeken en allerlei andere materialen, tevens kregen ze allemaal een tas van 1 van de donoren.




Ik toog met hen naar de cashier om 50 euro zakgeld af te geven, dat hebben ze verdient.


Nu mogen ze iedere dag 20 cent halen en een snoepje kopen in de kantine, net als alle andere kinderen, een soort zakgeld.




Ik bleef geloven in de kansen voor dit gezin, stap voor stap kleine succesjes.




Education is a Human Right schreef ik een tijd geleden, zo is het!




Wil je helpen met schoolgeld ( voel je tot niets verplicht!).




C.Sonder


NL51RABO0337653712


O.v.v schoolgeld.



















Reacties

Reacties

Carry

Wat een bijna ongelooflijk verhaal, om STIL van te worden. Het is de overtreffende trap wat volhouden Carla. !!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!