carlasonder.reismee.nl

Step by step

Step by Step.

Naeen vlot vertrek vanuit Schiphol afgelopen zaterdag avond was het een verademing om op een rustig Kenyatta Airport aan te komen vroeg in de ochtend.

Mijn beide koffers waren weer vol gekalkt met kruizen waardoor ze extra door de scanner moesten, na een verhaal, want alle zonnebrillen vielen op, mocht ik door zonder te hoeven openen.

We zijn doorgewinterd dus maken ons er niet meer druk om.

We kregen een warm en nat ontvangst, de regen kwam met bakken uit de lucht.

Bij het naderen van de ferrie die ons naar de overkant moest brengen om aan de zuidkust te komen,waren de ferrie en de overkant niet eens te zien.

Een grote mist van regen, krioelende auto’s en personeel van de ferrie die de boel in het gareel moesten houden, de man stond tot zijn kuiten in het water, het was een grote overstroming.

Aan de overkant aangekomen was de overstroming een feit, de weg naar de zuidkust stond totaal blank, aan beide kanten van de weg stond het water op knie hoogte, een motor verdween in een groot gat en met man en macht werd er getrokken om hem te redden.

Uiteindelijk na 2 uur vertraging kwamen we aan in ons “Paradijsje” van waar we de komende 2 weken onze werkzaamheden runnen.

Een uur na onze aankomst hadden we meteen de eerste meeting met het team waar ik ze een heel mooie boodschap mocht brengen.

Na mijn vorige reis afgelopen Oktober werd ik benaderd door 1 van de oncologen in mijn ziekenhuis Antoni van Leeuwenhoek.

Zij had via 1 van de chirurgen een mooi verhaal vernomen over het werk met kinderen met Albinisme in Kenia dat we er al jaren doen.

Ik werd uitgenodigd voor een gesprek dat uiteindelijk in Januari plaatsvond.

De hele story van mijn Afrika reizen kwam op tafel, met foto’s en mooie verhalen en belevenissen.

Wat doen we er, met wie, hoe financieren we onze activiteiten, wat zijn de issues, waar is behoefte aan en wat heeft de prioriteit, ik liet alles aan bod komen.

Na het gesprek kreeg ik te horen dat de persoon in kwestie bekend is met Albinisme in de directe familie, en mijn verhaal echt indrukwekkend vond.

Of ik een verhaal op papier wilde zetten en opsturen, nou, dat hoef je me maar 1 keer te vragen.

Op een koude druilerige zondag kroop ik achter de laptop en wist een mooi samenhangend geheel te maken en een mooie PowerPoint presentatie met foto’s voor de nodige beeldvorming.

Uiteindelijk komt het erop neer dat ik de juiste snaar had geraakt en de stichting graag een donatie wilde doen.

Na een goed financieel onderbouwd plan kreeg ik te horen dat er een donatie werd gedaan van maar liefst 5.000 Euro!

Hiervan kan de groep 2 x per jaar op medische ronde met de dermatoloog, kunnen er 18 speciaal aangemeten brillen worden aangeschaft voor kinderen met Albinisme, komen er 20 Solarlampen en 20 Wisdomstoves.(www.wisdomstoves.org)

Tevens is er dan nog geld om de Cryo apparatuur te vullen die de dermatoloog nodig heeft om de huid te behandelen.

1.000 Euro kreeg ik al mee als eerste start voor de groep en de eerste kinderbrillen.

Als de groep (Kwale Albinism Network ) de registratie papieren heeft waar ze met smart op wachten, kunnen ze een bankrekening openen en komt de rest van het geld.

Aan het eind van de meeting bracht ik deze mooie boodschap, tranen van blijdschap en dankbaarheid vloeiden, zo’n mooie boodschap en zo’n mooi resultaat na jaren aan de weg timmeren.

We doen enorm veel aan activiteiten in Nederland om aan sponsorgelden te komen, dus dit is zo’n verlichting voor dit jaar.

Nu ligt de Focus voor de rest van het jaar op het sparen voor schoolgeld, de rest van het programma is gedekt voor dit jaar.

Met een goed plan, activiteiten en terugkoppeling hopen we dat er nog een jaar aan vast geknoopt kan worden, dus, aan de bak!

Tevend mocht ik een laptop van een vriendin overhandigen als sponsoring, dat komt nu helmaal goed van pas.

Stichting Sarefat, geven wat je hebt ontvangen is hun motto, heel fijn!

Samson.

Zoals velen waarschijnljk al weten hebben wij Samson op de laatste dag van onze Oktober reis ontmoet met een enorme snel groeiende tumor op zijn oog, de schrik was groot, wat moeten we hiermee.

Flink is er aan de weg getimmerd en uiteindelijk is Samson eind December geopereerd in Coast General Hospital in Mombasa, zijn oog en ooglid werden verwijdert, een enorm gat ontstond waarbij ik echt de zorg had of hij het wel zou overleven en niet dood zou gaan aan de complicaties zoals infectie.

Er werd specialistische wondzorg op gezet, meermaals contact en pushen om er alles uit te halen.

Na het treffen van Samson in Oktober contactte ik meteen de HoofaHals chirurgen van mijn ziekenhuis om raad.

Er werd een genereus aanbod gedaan om Samson te voorzien van een gezichtsprothese, ik was blij met de boodschap maar werd tevens nerveus van de druk die ik op mijn schouders voelde.

Na het te laten bezinken, eerst moet de wond goed zijn, gingen de raderen draaien.

Ik sprak met de operateurs, de mensen van het 3D lab en de gezichtsprotheticus in mijn ziekenhuis, iedereen is erop gespitst om tot een goed eindresultaat te komen.

Ik kreeg een speciale App op mijn telefoon om 3 D filmpjes en foto’s te maken die dan uiteindelijk in een 3D mal worden gegoten.

Er komt een gipsen gezicht als mal en vanuit daar kan het gat in het gezicht worden opgevuld met een 3D geprinte prothese waarbij de gezichtsprotheticus dan nog een kunstoog gaat maken dat erin past.

Een hele logistieke operatie.

Gisteren togen we naar het ziekenhuis, ietwat gespannen of het internet wel meewerkt, ik het goed doe en de beelden daar komen waar ze moeten komen, in het 3D lab in het AVL.

Het is gelukt!!!

Ik heb voor de zekerheid 4x de procedure gedaan omdat het maar 1x goed kan...

Samson weet dat de kans er is, we houden nog een slag om de arm en het kan nog een paar maanden duren tot het klaar is.

Als het lukt dan is Samson de 1e in Africa die op afstand een prothese krijgt aangemeten, hoe mooi is dat!!

Tevens heb ik de wond goed bekeken en schoongemaakt, adviezen gegeven waarop te letten, maar, de wondzorg daar heeft goed werk geleverd!

Al met al was het een heel inspannende dag maar de berichten uit het AVL waren bemoedigend, kwalitatief heel goede beelden die gebruikt kunnen worden voor de 3D mal.

Morgen gaan we terug naar Samson, hij wilde zo graag een telefoon om met zijn ouders te kunnen bellen.

Zijn ouders wonen op 3 uur reizen en komen af en toe, Samson heeft niets anders te doen dan in bed te liggen...

Van een sponsoring heb ik een Nokia telefoon gekocht met genoeg beltegoed, wat zal hij blij zijn, tevens halen we nog wat versnaperingen en wat spullen ter afleiding voor hem, goed besteed geld met toestemming!

Mocht je mee willen helpen, weet dat het goed terecht komt.

C.Sonder

NL51RABO0337653712

O.V.V ALBINISME 2023

Be continued.

XXCarla.

Karn

Wat heb je fantastisch veel voor elkaar gekregen ❤️

Elma

Hoi dappere werkers ,fijn dat Samson geholpen kon worden ,geweldig ,is toch vreselijk wat er is gebeurd met het oog ,heel fijn dat hij een nieuw oog krijgt liefs vanaf Huizen ,kan en mag ik dit verhaal delen grt Elma

Mieke

Wat een mooi werk verrichten jullie!

Carry

Ja, ongelooflijk wat een succes hebben jullie met de sponsering en de 3d operatie. Veel respect voor jullie doorzettingsvermogen en kennis en vaardigheden. Met zulk mooi resultaat ! Houd vol.

Toos

Wat een prachtig verhaal Carla. En wat fijn, dat er een oncoloog meedacht. Dit zijn zulke waardevolle berichten om te lezen. Proficiat! En dank voor het meelezen.

Anne

Super goed werk Carla! Erg mooi.