carlasonder.reismee.nl

Wisdom/Richdom

The day started early morning today, my son helped me to carry the Wisdom stoves to the bus terminus.

Zo'n bericht is ook een goed begin van mijn dag!

Almasi, onze steun en toeverlaat, de penningmeester/ optometrist/ mentor voor ons jonge team, wat doet hij al niet.

Er stond een medical oogkamp op de agenda vandaag, ver weg in Samburu land.

Het busje van de oogkliniek moest toch rijden en dan sla je 2 vliegen in 1 klap!

De Wisdom stoves, weten jullie het nog?

Koken op een metalen onderstel dat je kunt reguleren alsof je een houtkachel aansteekt.

Veel veiliger dan de open vuren, minder brandstof nodig, dus ook voordeliger in gebruik, het geeft geen schadelijke dampen af en is dus gezonder voor de longen omdat er ook binnen mee kan worden gekookt, en.. het kookproces wordt sterk verkort .

Waar eerst het rundvlees een halve dag moest sudderen, is het nu in een uurtje gedaan.

Alleen maar voordelen!

Een stuk gemak en geluk voor vele gezinnen en dat voor 40 euro incl transport vanuit Nairobi.

Na mijn vorige blog waren er veel reacties op dit mooie initiatief.

Het gevolg is dat de eerste 15 Wisdom stoves konden worden besteld in Nairobi, de enige plek in Kenia waar dit mooie apparaat vandaan kan worden gehaald.

We hadden ons team ( 8 leden) er al mee verblijdt zodat zij de proef op de som konden nemen en er ervaring mee op konden doen.

Onze teamleden waren razend enthousiast, zij moeten dan ook de gezinnen kunnen instrueren dus het was van groot belang dat zij goed konden testen.

Ik had bij het team de vraag neergelegd om een lijst met families samen te stellen die in aanmerking zouden komen.

Gezinnen waar in ieder geval 1 kind/ jongere met Albinisme van uit maakt, gezinnen die het zwaar hebben, geen werk of dagloner, maar ook mensen met een visie en die een goede invloed hebben op de medebewoners in hun gebied.

De dorps oudsten in de betreffende gebieden werden ingelicht, om zo jalouzie en roddelpraat te voorkomen.

Samburuland, Lunga Lunga( grenzend aan Tanzania), Mariakani, Mbegani, Golini, Kwale en Kinango, dat zijn de gebieden waar de stoves werden uitgedeeld onder de gezinnen.

En of de gezinnen blij waren! Moeders deden een blije rondedans en zongen er liederen bij in hun eigen stamtaal.

Dit geeft een enorme drive om zo terug te horen en de mooie foto's te zien.

In de afgelopen weekenden ratelde de Whatsapp onophoudelijk, mooie berichten en foto's kwamen er binnen.

Het team moet dit ook voornamelijk in het weekend doen omdat er door de weeks gewerkt moet worden en de dagen lang zijn in verband met de afstanden die moeten worden afgelegd per openbaar vervoer.

Na de eerste 8 test Stoves kwam de partij van 15 Wisdom stoves aan in Kwale, aan de rand van de weg.

Almasi had een TUKTUK geregeld waarin de dozen over werden geladen om naar zijn lemen hut te worden gebracht.

Hier werd de boel opgeslagen om later te verdelen.

Van een geldbedrag dat nog stond zijn er kinder zonnebrillen aangeschaft om ook die mee te nemen met de uitgifte van de Stoves, evenals zonnebrandcrème en sanitary pads die Hermien had laten maken.

Samburu, the place to be, een soort gebied van alleen maar rode aarde, bloedheet en gortdroog, ze snakken naar een flinke bui regen die maar niet komt.

Mama Mdzomba, onze mobiliser ter plekke, wat moeten we zonder haar!

Bij een eerder bezoek heeft ze al een Waka Waka gekregen, een zonne paneeltje om de telefoon op te kunnen laden en wat licht in de duisternis te verschaffen.

Ook zij heeft 2 kleintjes met Albinisme en zet zich enorm voor ons in, in haar leef omgeving Samburu.

Ze wachtte Almasi op en had al wat ouders met Albino kids verzameld, een hummeltje van 3 maanden, de moeder had het zo zwaar, het zal je maar gebeuren, de First born en dan blijkt het een wit kindje te zijn.

Almasi had ook nog eens 100 tubes zonnebrandcrème mee genomen, een heel grote partij die in Februari via Tanzania is aangekomen en overal verder verdeeld wordt.

Haar hut is een soort opslagplek voor die onmisbare items en zo kan zij de mensen met Albinisme in de wijde omtrek voorzien van de o zo benodigde crème en een zonnebril.

Dan Lunga Lunga district, een verre reis , het ligt tegen Tanzania aangeleund.

Hamisi en Joseph bezochten dit gebied vorige week zaterdag.

Er werd van het Wisdom Stove budget een taxi geregeld, 7 grote dozen in de Matatu past gewoonweg niet, de brandstof is heel duur en zeer schaars!

Voor 50 Euro hadden ze de hele dag een auto met chauffeur mee.

Hamisi en Joseph zijn wegens hun Albinisme ook slechtziend en kunnen dan ook niet reizen in het donker, vandaar deze move.

7 gezinnen waren er geselecteerd en op 1 plek verzamelde iedereen zich.

Er werd uitgebreid getest met de Stoves, eieren werden er gekookt, thee gemaakt.

Er werd getest met stukjes hout en met kooltjes, al naar gelang de mensen in hun bezit hebben.

Houtsprokkelen wordt hier dus nog lustig gedaan want wat je niet hoeft te kopen.......

Een en al enthousiasme en onder de boom werden er allerlei ideeën uitgewisseld , zo mooi om te zien.

Alle Stoves zijn nu uitgereikt, we houden even een adempauze en dan gaan we op naar de 2e ronde.

Mocht je denken, ja, ik doe ook mee met dit mooie initiatief, het kan!

We zijn blij met alle bijdragen!

PEOPLE WILL FORGET WHAT YOU SAID

PEOPLE WILL FORGET WHAT YOU DID

PEOPLE WILL NEVER FORGET HOW YOU MADE THEM FEEL

Voor het geval je mee wilt doen

NL51RABO0337653712

t.n.v C.Sonder

o.v.v Wisdom Stoves

Neem vooral ook een kijkje op de begeleidende foto pagina voor de mooie foto's.

Hier staat ook een screenshot van het geld dat ik overmaakte voor de Stoves, 600 Euro, ik wil de donaties graag kunnen verantwoorden.

Assante!namens de families en het team.

Almasi, Hamisi, Morris,Joseph, Lydia, Christine, Joash, Suleiman.

Dank Carla.