carlasonder.reismee.nl

Hot News

Lieve Volgers,

In de bizarre en onwerkelijke tijd van vandaag is het fijn om met wat positief nieuws te komen.

Kenia is going down with Covid, dit was het goede nieuws dat me de laatste weken bereikt.

Steeds meer mensen krijgen hun inentingen en hopelijk gaat het normale leven weer zijn beloop krijgen.

De code rood en oranje is verdwenen in ons werk gebied en dat brengt weer zekerheid en veiligheid om te reizen .

Hermien en ik hopen dan ook om in de loop van het jaar weer een bezoek te kunnen brengen aan onze gezinnen met Albinisme.

We hebben natuurlijk in de tussen tijd niet stil gezeten, de donaties worden ondertussen gewoon ingezet om verlichting te kunnen brengen.

In Februari is er een groot shipment met zonnebrandcrème via de haven van Tanzania aan land gekomen en via lokale bussen de grens over gebracht, triggy ,maar het is gelukt .

Het voelt toch een beetje als smokkelen.

Dit is mogelijk gemaakt door donaties van de Stichting Albinisme in Afrika, gehuisvest in Nederland, en Altruist die de crème doneerde.

Het heeft alle groepen bereikt zoals Likoni school for the Blinds waar een grote groep Albino kids verblijven.

Dit is een kostschool van het Leger des Heils waar kinderen met Albinisme, slecht ziende en blinde kinderen verblijven.

Zij krijgen zo gericht onderwijs en leren het brailleschrift.

Zo worden zij voorbereid om aan de maatschappij deel te kunnen nemen.

Tevens is er een groot deel afgeleverd bij Kwale Eye Centre, die tijdens Medical trips zorgen dat er een voorraad mee gaat om zo ook de mensen met Albinisme die ver in de bush wonen hierin te kunnen voorzien, en aan de Kwale Albinism Group.

Vanuit de Meerwende, een verzorgingshuis in mijn dorp waar ik vrijwilligerswerk doe kreeg ik in December een mooi aanbod.

De kerststal werd voorzien van een KNIKENGEL .

Hierin konden mensen geld doen om zo mijn project te kunnen ondersteunen.

Tevens werd het collecte geld van de kerst kerkdienst gedoneerd.

Dit heeft een mooi totaal bedrag van 300 euro opgeleverd, zo fijn!

Dit geld zal worden besteed om weer een Medical trip te kunnen organiseren.

Dit wordt samen gedaan met ons team en de enige dermatoloog in de wijde omtrek, Joash Matonda.

Tijdens deze fieldtrips worden alle kinderen met Albinisme nagekeken, plekjes behandeld , krijgen ze zonnebrandcrème, hoeden, sanitary pads voor de meisjes om gewoon naar school te kunnen en worden ze voorzien van zonnebrillen die vorige week zijn aangeschaft van nog een restant sponsorgeld.

De Lunga Lunga Albinism groep waar ons team deel van uitmaakt heeft zich geregistreerd via de lokale overheid om zo te proberen meer slag kracht te krijgen voor lokale hulp, niets gaat zomaar in Kenia!

I have good news appte Almasi, de optometrist in ons team me begin Januari.

Zoals velen van jullie weten gaan de 4 kinderen met Albinisme van de familie Lewa al 3 jaar naar de Likonischool for the Blinds, dit wordt betaald middels de opbrengsten van de jam verkoop, maar ze hebben nog een broertje en zusje thuis met Albinisme.

Zij zitten sinds Januari ook met de andere 4 op kostschool.

De ” CLAN” is compleet, zo fijn om ook hen een kans te geven op goed onderwijs, nu gingen ze soms naar het lokale schooltje, zonder ontbijt en alleen een beetje pap tussen de middag als lunch, zie de foto op de bijbehorende foto pagina

Over 2 weken gaat de school voor 6 weken dicht en hebben ze vakantie.

3 uur reizen om thuis te komen, en hoe fijn is het dan dat er een aantal lieve sponsoren zijn opgestaan om de reiskosten te kunnen betalen.

Een enkeltje kost 6 euro, de vader moet ze halen en zij hebben niet de financiën om 84 euro hiervoor neer te kunnen leggen.

Ik stort het geld op het account van Almasi, onze penningmeester en hij zorgt dat de bus kosten betaald gaan worden .

Als de vakantie over is gaan we met een restant van het sponsorgeld dat nog staat ALLE kinderen met Albinisme op de school na laten kijken door de dermatoloog.

Een groep van zo’n 70 kinderen die dan in 1 keer in de picture zijn, hoe fijn is dat!

De Rotary Club in mijn buurt, een organisatie die zich ook inzet om middels projectgeld goede doelen te ondersteunen.

Zij nodigden mij uit om een presentatie te komen geven.

Dit heb ik met plezier gedaan om ons project onder de aandacht te kunnen brengen.

Een groep van 20 enthousiaste leden hoorden me aan en hebben weer wat bijgeleerd.

Middels mijn PowerPoint presentatie en begeleidende foto’s en anekdotes heb ik ze een mooie inkijk kunnen geven in ons werkgebied.

Ook de filmpjes die ik maakte tijdens het bezoek aan de Lewa familie op het platteland gaven een mooi inkijkje in hoe de mensen er wonen, de lemen hutten met rieten dakjes, wat was ik blij dat ik deze filmpjes had bewaard!

Het was een waardevolle avond, de afronding volgt later.

Iedereen ging met een lekker potje jam naar huis, ik had weer even in de pannen geroerd.

Ja, de jam verkoop loopt nog, mooie feestelijk ingepakte potten in folie, een leuk kado om weg te geven in plaats van bloemen of chocola, 3,50 per pot.

We lonken alweer naar een nieuwe fruitoogst.

Hot, Hot, Hot

De Wisdom Stove.

Wat een mooi apparaat om op te kunnen koken.

Een mede “collega” die een project heeft in de buurt van Nairobi was er al mee bekend.

Nu koken de families op open vuren.

Gevaarlijk, het kost enorm veel hout of houtskool,

slecht voor het milieu, bomen kap, slecht voor de longen en het koken duurt enorm lang.

Wat een reden om ons hierin te kunnen verdiepen met een goed resultaat.

Ons team terplekke is verblijdt met deze Stove en is razend enthousiast.

Door minder hout/ kolen te hoeven gebruiken houden ze meer geld over voor het dagelijks onderhoud, hoe goed is dat!

Tevens brand hij ook goed op uitgedroogde maiskolven waar ze het vee niet eens meer blij mee kunnen maken.

Wij staan voor de volle 100% achter dit mooie innovatieve product en willen ons hier op focussen.

Vele gezinnen met Albinisme kunnen voorzien van een Wisdom Stove, gezinnen die samen op 1 plot wonen kunnen hem delen, het koken gaat sneller, de moeders houden meer tijd over en…. Je kunt het binnen gebruiken omdat het niet rookt en ze dus niet worden UITGEROOKT.

Tevens houden de gezinnen wat geld over omdat het minder brandstof kost, dit kunnen ze besteden aan het dagelijkse levens onderhoud.

Het is onze wens om zo vele gezinnen gelukkig te kunnen maken.

#WE#KUNNEN#NIET#ZONDER#JULLIE#

De kosten voor 1 stove zijn 35 euro, daar komen nog vervoerskosten (ca 5 euro) bij maar die worden lager naarmate we er meer kunnen aanschaffen.

DOE JE MEE?

Mocht je ook het vuurtje mee aan willen wakkeren dan kan een bijdrage worden gestort op:

NL51RABO0337653712

t.n.v C.Sonder

o.v.v Wisdom Stove

De opbrengsten worden overgemaakt op het account van ons team, en natuurlijk krijgen wij dan een kopie van het betalingsbewijs.

Bekijk vooral ook de foto pagina voor de begeleidende foto’s die bij dit verhaal horen.

Laten we naar elkaar omkijken in deze rare tijd.

Liefs Carla.

Ageeth

Hoi Carla, door je verhalen heb je mij geinspireerd om ook iets te betekenen voor anderen in deze wereld en te laten zien dat het ook echt kan anders dan via grote organisaties. In april vertrek ik voor een klein jaar naar Lesbos om vrouwelijke vluchtelingen te gaan helpen. Het idee is een moestuin en community opzetten. Ik zou graag eens met je willen sparren en van je ervaring willen leren. Heb je eens tijd? Groeten, Ageeth 06-30280259 (ik zie je nooit meer in de sportschool, vandaar even zo).

Carry

Dank voor je nieuwsbrief weer Carla, met veel goed nieuws.
Ik hoop dat jullie dit jaar er naar toe kunnen.
Lieve groet, Carry