carlasonder.reismee.nl

Een wijs besluit.

5 December, Sinterklaas avond, menig kind wacht met kloppend hart op de Sint, cadeautjes, lekkers, wat is het een toch een spannende tijd.

Ik neem jullie graag mee terug naar vorig jaar om deze tijd, de Corona tijd in Kenia.

IT ARE HARD TIMES FOR OUR FAMILIES WITH ALBINISM!

Een noodkreet klonk er.

De scholen al bijna 1 jaar dicht, slecht voedsel te krijgen en het leven werd ineens heel erg duur.

Transport was bijna niet op te brengen en voor vele ouders was er ineens geen werk meer en dus ook geen inkomen.

Bizarre tijden.

Gelukkig konden we middels zovelen van hier meer dan 80 gezinnen voorzien van een voedsel pakket.

We zijn nu 1 jaar verder en hoe staat het er nu voor?

De scholen zijn gelukkig weer open, vakanties worden beperkt tot een minimum om zo de verloren lessen in te kunnen halen.

Wegens de enorme droogte valt er slecht te 'boeren' waardoor mensen afhankelijk zijn van de markt en alles moeten kopen voor de hoofdprijs.

Er is weinig geld waardoor mensen kwakkelen met de gezondheid en geen dokter kunnen betalen met vreselijke gevolgen.

Kinderen en volwassenen met Albinisme lopen groot gevaar op verbranding, melanomen en erger door de felle zon.

Samson, ca 15 jaar oud werd gevonden na thuis veel in de schaduw in een hutje te hebben geleefd.

Een enorme tumor op zijn hoofd, niemand wist erg raad mee, tot het bijna te laat was.

Er volgden onderzoeken, scans, een operatie, mede dankzij vele donoren van Hermien in Nederland en locaal in Kenia was dit mogelijk waarbij waarschijnlijk de kerkgangers werden gevraagd bij te springen, anders werd Samson niet uit het ziekenhuis ontslagen, letterlijk BOTER BIJ DE VIS!

Doordat de families onder de armoede grens leven is er geen geld om een verzekering af te sluiten.

Samson is weer thuis gelukkig, zie de foto's op de foto pagina, maar schrik niet!

Hoe gaan de kinderen op school vroeg ik Almasi mijn 'rechterhand', Optometrist in het Kwale Eye Centre, hij is degene waarnaar ik de sponsorgelden overmaak.

De families doen hun best om de kinderen naar school te sturen, met een lege buik en hopelijk een bescheiden lunch op school, maar....ze gaan naar school en dat is al heel wat.

ONDERWIJS=TOEKOMST.

De medical camps met Joash Motonda, de enige dermatoloog in de wijde omtrek moeten weer opgestart worden.

Er gaat dan gedoneerde zonnebrandcrème uit Nederland mee, thanks ALTRUIST!

Het stikstof tankje moet weer gevuld worden, kosten 100 €

De medical kit met zalfjes, medicijnen etc is leeg.

Er moeten weer hoeden gemaakt worden om te kunnen dragen.

Iedereen terplekke doet het vrijwillig maar de brandstof is duur.

Eigenlijk zou ik met Hermien gaan deze maand, maar wegens persoonlijke omstandigheden en het feit dat het reizen in Corona tijd zeer moeilijk voor ons is, hebben we moeten besluiten om niet af te reizen.

Een moeilijk maar wijs besluit.

We willen zo graag maar het is nu niet verstandig en veilig genoeg, komen we wel terug? moeten we in quarantaine? gooit Kenia de grens dicht? teveel onzekerheden!

Toch hopen we op jullie steun om wel door te kunnen met ons programma.

Schoolgeld en uniformen

Medische zorg en medical camps met de dermatoloog

Hoeden voor de Albino kids

Aangemeten brillen voor de kids om zo op school mee te kunnen, ca 90 euro per montuur incl glazen.

Voedsel verdeling.

Zovele wensen!

We hopen voor 2022 om de mensen een positieve blik vooruit te geven.

Wil je meedoen met ons?

Wees ervan verzekerd dat er geen cent aan de strijkstok blijft hangen want die hebben we niet.

Sponsorgeld maak ik over via Western Union en dat kost maar 2 euro per storting, vrijelijk in te zien als mensen dit willen, wij kunnen en durven alles te verantwoorden.

Wij maken nog steeds jam voor de verkoop, 3,50 per pot, bramen en bosvruchten, en verkopen schattige gehaakte engeltjes en mooie wijn engeltjes, leuke unieke cadeautjes, 3,50 per stuk.

Alle kleine beetjes helpen.

Mocht je mee willen doen,

NL51RABO0337653712

T.n.v C.Sonder

o.v.v Albinisme zorg 2022.

Dank, Thanks, Assante Sana namens de ouders en de kinderen.

Carla

Gerda bij de Vaate

Wat weer een brief met veel narigheid die de mensen en kinderen daar ondervinden, terwijl wij hier geen enkele reden hebben om te klagen in vergelijking hiermee! Goed dat jullie ondanks dat je daar niet lijfelijk aanwezig kan zijn toch alles op alles zetten om je steentje bij te dragen!! Wij hebben via Hermien weer een donatie toegezegd door zoals de laatste jaren geen kerstkaarten te versturen en dit geld aan jullie over te maken om jullie doelgroep te ondersteunen! Succes toegewenst!! ?

Moniek Huiskes

Toevallig vroegen we ons deze week af : hoe zou het toch met Carla zijn en de gezinnen in Kenia!
Ik denk idd een moeilijk maar wijs besluit om niet zelf te gaan.
Ook dit jaar kun je weer op onze steun rekenen.
Veel respect voor jullie om deze mensen zo goed mogelijk te helpen,oa door onderwijs, om te overleven en verder te komen.
Voor jullie fijne feestdagen en een lieve groet
Bart en Moniek

Cornelia Holtslag

Dag Carla,
Bij het lezen van dit bericht word ik weer getroffen door de schrijnende ongelijkheid die op deze wereld bestaat, maar ik word ook getroffen door de inspanningen die mensen verrichten om iets aan die ongelijkheid te doen. Hulde aan hen die helpen!! Het spreekt voor zich dat wij een bedrag overmaken, zodat de nood bij deze kinderen enigszins kan worden gelenigd. Dank voor de update en blijf gezond.

Marjo Boele

Hi Carla,
even een reactie.
Ben net terug uit Kenia van een reis van drie maanden en in Mtwapa was het goed te doen. Mondkapjes overal en een avondklok .9 uur s,avonds restaurants en bars dicht en om 10.00 uur s,avonds iedereen binnen. Overdag was alles open.mijn stichting bestond 10 jaar afgelopen augustus ,daarom wilde ik toch gaan. maar ik ben niet het binnenland ingegaan want corona is er wel.
ik wilde even wat zeggen over de verzekering. NHIF (National Health Insurance Fund) gezondheidsverzekering kost 500 KSH per gezin per maand. Kinderen tot 18 jaar gratis meeverzekerd.
In Mtwapa werden de mensen geregistreerd die in aanmerking komen voor een gratis verzekering
misschien een idee voor jullie Albino gezinnen ? Als hun inkomen te laag is komen zij daar zeker voor in aanmerking. Als ze geregistreerd staan met het Huduma nummer dan hebben degenen die de pensioengerechtigde leeftijd hebben ook recht op hun pensioen. Alle beetjes helpen toch?
In Mtwapa zijn ze deze week begonnen met vaccineren tegen corona. kunnen albino,s ook gevaccineerd worden? Mooi wat jullie allemaal doen. Eten is nu het belangrijkst, ik heb ook heel wat pakketten uitgedeeld en ze zijn je zo dankbaar. Hoop dat jullie weer gauw kunnen gaan

Alice van Maanen

Fijn om weer wat te horen. Wat een heftige tumor zeg. Maar mooi dat operatie mogelijk was.
Ik heb weer een tas je met hoedjes en wat zonnebrillen klaarstaan, voor als het weer mogelijk is om te gaan.
Ik hoop dat het lukt om deze bevolkingsgroep te verzekeren en een pensioentje voor later te krijgen.
Wens je alvast een fijne Kerstperiode en een Voorspoedig Coronavrij jaar.

Carry

Ja, wat leven wij hier toch rijk/wat is de ongelijkheid in de wereld toch groot. Dank voor jullie actie voor deze mensen. Liefs,