carlasonder.reismee.nl

Kerst in Kenia.

Beste familie, vrienden en collega's,

2020 was een raar jaar met veel onzekerheden.

Ook in Kenia kwam het dagelijkse leven abrupt tot stilstand.

Alle scholen werden in Maart gesloten en zijn nog steeds dicht!!

Naar verwachting start het schooljaar weer op 4 Januari 2021.

Dat betekend dat alle kinderen thuis zijn, het is een aanslag op het dagelijkse budget van de Albino gezinnen.

De kinderen arriveren vaak met een lege buik op school, waar ze dan met geluk een lunch krijgen.

Bij de meeste albino gezinnen is er meestal maar geld voor 1 maaltijd per dag.

Door de Corona is alle voedsel enorm duur geworden en zijn vele vaders die dagloner zijn verstoken van een inkomen.

Ook is het aantal tiener zwangerschappen schrikbarend hoog, de meisjes "kopen" eten in ruil voor seks, een vreselijke situatie, maar wat doe je als er werkelijk niets te eten is.

De verwachting is dat deze meisjes dan ook niet terug zullen keren naar school wat weer gevolgen heeft voor hun toekomst.

Mooie initiatieven hebben we gelukkig dit jaar kunnen ontplooien ondanks dat ik niet het project kon bezoeken.

Door middel van sponsorgelden hebben we 15 van de meest arme gezinnen met albino kinderen kunnen ondersteunen middels het aanleggen van een groenten tuin.

De gezinnen kregen korte praktijklessen in hoe te boeren, dit heeft zo goed uitgepakt, zie de foto pagina Kerst in Kenia!

Men is begonnen met de grond te bewerken en daarna te zaaien.

Na 2 maanden werden de gezinnen weer bezocht door ons team en kregen ze een spraycontainer en milde bestrijdingsmiddelen.

Nu kunnen ze oogsten en eten er wel 10 mensen mee per gezin.

Ook zijn er voedsel pakketten uitgedeeld en is er een medical camp geweest waar door Joash Motonda, de enige Dermatoloog in de wijde omtrek de huid van de kinderen is behandeld middels cryo therapie en allerhande zalfjes.

Dit heeft ook plaats kunnen vinden door de donaties.

Onze Jam productie is tot grote hoogte gestegen door de enorm goede zomer.

Ook vinden de gehaakte engeltjes gretig aftrek, Anneke en Dinie zijn al in September begonnen met haken voor ons project, super van de dames!

Er zijn nog mooie Kurk engeltjes te koop.

Wij vieren straks de Kerst met een goed gevulde dis, wellicht in klein gezelschap maar toch.

Hoe mooi zou het zijn om onze gezinnen te kunnen verblijden met een voedselpakket zodat ook zij met Kerst wat lekkers op tafel kunnen zetten.

Ik heb het dan niet over luxe artikelen.

Een pakket bestaat normaliter uit: ugali mix, bonen, meel, suiker, thee, groenten, cooking oil, en als er geld over is wellicht koekjes en limonade siroop voor de kinderen.

Een extra luxe zijn dan eieren en misschien.....een kippetje, maar een kip kost al gauw 5 euro dus dat is echte luxe en niet de 1e levensbehoefte.

Wat kost zo'n pakket dan denk je misschien, voor rond de 30 euro heeft de hele familie met kerst te eten.

Wil je meedoen? Laat het me weten.

Je verplicht voelen, nee!

En op de valreep is afgelopen week een transport met de o zo nodige zonnebrandcrème aan gekomen in Mombasa.

De komende weken zal dit weids verspreid worden onder de gezinnen, dank aan de grote donor ALTRUIST en de Stichting Afrikaanse Albino's die dit mogelijk heeft gemaakt.

Ik wil hierbij meteen de kans nemen iedereen fijne feestdagen toe te wensen en hopelijk een beter 2021.

Ik snak ernaar om mijn Team en de kids weer te bezoeken, maar dat zal wel in het najaar worden vrees ik.

ASSANTE!!

Carla.

Lout molkenboer

Hard gewerkt jullie!
Hopenlijk kunnen we snel weer naar Kenya
Gr. Lout

Ageeth

Hoi Carla, laat me graag even weten naar welk rekeningnummer ik wat kan overmaken?

Marjan/Aart.

Goed initiatief Carla.
Op dit moment kunnen wij toch niets uitgeven.

Toos de reus

Waar en hoe
kan ik geld overmaken.

Cornelia

Carla, graag een rekeningnummer vermelden!