carlasonder.reismee.nl

Schaarste aan voedsel.

Beste Vrienden,

Na enig twijfelen wil ik toch het volgende met jullie delen.

Ook in Kenia heeft de Covid-19 genadeloos toegeslagen, een Total lockdown die weer met enkele weken is verlengd.

Het gevolg hiervan is dat er armoede en honger heerst bij vele van de gezinnen met Albino kinderen.

De vaders zijn vaak dagloners en dus in deze tijd het eerste hun baantje kwijt en daarmee ook hun bron van inkomsten om voedsel te kunnen kopen en de gezinnen hiervan te voorzien.

De scholen zijn al tijden gesloten waardoor er nog meer kinderen thuis zijn, dus meer monden om te voeden.

Geen werk= Geen inkomen= Geen eten!

Dan heerst er ook nog de terreur van de sprinkhanen die hele velden met jong groen hebben opgegeten waardoor de gewassen zijn verwoest.

Men sterft hier nu eerder aan ondervoeding dan aan de gevolgen van de Covid-19.

Een voorbeeld van mijn gezin met de 4 albino kinderen op de Likoni School for the Blinds.

Het gezin heeft in totaal 6 Albino kinderen die nu allemaal thuis zijn omdat over het gehele land alle scholen dicht zijn, dus ook het speciaal onderwijs zoals de school waar ze onderwijs krijgen en wonen, buiten de vakanties om.

De vader verbouwt watermeloenen en maïs, mooi zou je denken, maar... hierop kun je geen weken teren, de kinderen eten alleen maispap.

Zo zijn er nog legio voorbeelden.

Gisteren heb ik online via Western Union de laatste 200 euro overgemaakt die ik nog had liggen uit de verkoop van de laatste jam ( hopen op een goede oogst deze zomer), kerst engeltjes en de AH emballage bonnen.

Dit geld komt bij Almasi, onze steun en toeverlaat, Albino coördinator en optometrist in het oogziekenhuis in Kwale, hij is zeer bekend in het gebied, kent de gezinnen met Albino kinderen en is volledig te vertrouwen en heeft de juiste up to date informatie, met hem heb ik meerdere malen in de week contact via whatsapp, Ook de vrijwilligers van de Kwale Albinism Group (facebook), zelf Albino's in Kwale district helpen hem hierbij.

Dit geld wordt gebruikt om weer zaden, fertilisers en aanverwante artikelen aan te schaffen om weer een nieuwe oogst op te kunnen zetten, het is nu regentijd dus gunstig voor de groei.

Hiermee hopen we dat er dan weer wat te eten valt voor de gezinnen, het is een hele zorg.

Door de gevolgen van de Covid-19 verwachten we ook pas in het voorjaar weer veilig te kunnen vliegen naar Kenia.

Nu is er een grote nood!

Mijn vraag aan jullie, wie wil er meedoen om nog meer families te kunnen voorzien van een nieuwe oogst.

Voel je absoluut tot niets verplicht maar weet dat iedere euro op de goede plek terecht komt

Bijgaande foto's zijn gemaakt bij Almasi die ook een eigen oogst heeft opgezet, in zakken omdat vaak in de keiharde grond moeilijk is te verbouwen en hij heeft toestemming gegeven deze foto's te laten zien omdat hij de andere families dit ook gunt.

Een gevulde buik geeft meer vreugde en levenslust.

Jullie eventuele donaties kun je overmaken op:

NL51RABO0337653712

t.n.v. C.Sonder

o.v.v. Groenten voor Kenia

Dank namens de families.

Sandra

Hi Carla
Dat is echt verschrikkelijk om te horen. Ik hoop echt dat er ook voor deze mensen betere tijden aanbreken. En als we dan met een klein beetje kunnen helpen dan is dat een kleine moeite. Heel veel sterkte en succes.
Groetjes sandra

Alice van Maanen

Afschuwelijk ik word er gewoon naar van. Kunnen deze sprinkhanen gegeten worden? Misschien een gekke vraag maar bij verschillende servivalkampen leer je dit soort te eten om te overleven. Hier wordt het zelfs de laatste tijd als delicatesse aangeboden. Het schijnt zelfs zeer voedzaam te zijn. Zo zou je van de nood een deugd kunnen maken. Niets is zo erg als je oogst te zien verdwijnen. Heel veel sterkte daar.