carlasonder.reismee.nl

Gouden randjes.

Alles staat klaar om 6 uur in de ochtend.

Na een nacht met hevige regenval, ook hier hebben ze last van de klimaat veranderingen, en een paar dagen fieldwork en 3 heerlijke dagen Safari waar we enorm veel dieren hebben gespot gaan we weer aan het werk.

Justus, onze chauffeur zal vandaag met ons op pad gaan en eerst bezoeken we Likoni School For The Blinds waar mijn 4 Albino kindjes verblijven.

Na oeverloos heen en weer appen met Elizabeth, de Principal van de school heb ik de juiste schoenmaten van de kids doorgekregen om hen te verblijden met mooie sandalen, gesponsord door Haverhals Schoenmode in Zwanenburg

Het straatbeeld is druk en een deel van de stad staat op zijn kop, opgebroken wegdek waar heel Mombasa langs moet, een grote chaos.

De Tuk Tuks duiken de met regenwater gevulde gaten in, fietsers, wat een lef, krijgen een gratis douche en wij duiken een trechter van vrachtwagens, bussen, auto's en houten handkarren opgetast met groenten en fruit in, een gekkenhuis is het.

Dan naderen we de ferrie want we moeten immers Mombasa dat op een eiland ligt uit en de rivier oversteken.

Hier was het van de week ook een groot drama.

Een auto waarin een moeder met 4 jarig kind zaten is tijdens de overtocht achteruit de ferrie afgereden, de wagen dobberde nog 10 minuten en zakte langzaam naar de bodem van de rivier die tientallen meters diep is

Er heerste groot ongeloof want het gebeurde voor de ogen van wel 1.000 man die op de boot kunnen en menigeen heeft het gefilmd.

Aangezien er niet de juiste materialen zijn om zo diep te duiken en de rivier is gevuld met modderwater na dagen hevige regenval, hebben ze de auto nog niet kunnen traceren.

Gelukkig kwamen wij op school in een vrolijke boel terecht, blije kinderen en Amy, het waarnemend hoofd van de school was blij om ons weer te zien.

Ik stapte de auto uit en meteen kwam Beja, de oudste jongen van mijn "adoptie" kinderen op me afgestapt en gaf me een stevige handdruk.

Ze wisten van onze komst en ook de meisjes schoven aan.

Toen de achterklep open ging en de voetballen bijna de auto uit rolden kwam er een glimlach op het gezicht, FOOTBAL riep Beja die er meteen vandoor wilde gaan om ermee te spelen.

Maar eerst togen we met zijn allen het kantoor in waar ik de kinderen kon verblijden met de sponsor spullen van Health City, een mooie linnen tas met badhanddoek en Ik had er nog het een en ander bij gedaan.

Toen de schoenen, gelukkig had ik meerdere maten mee want opmeten daar zijn ze hier niet goed in , Beja leeft op grote voet en daar heb ik gisteren mooie leren safari boots voor gekocht die hij dinsdag krijgt.

Dan wordt er gevoetbald en gaan de meisjes met het springtouw aan de haal

We vertellen dat we doorgaan naar Kwale Eye centre en dat daar een screening is voor meerdere albino kinderen waarbij ook Josh Motonda aanschuift, de enige dermatoloog in de wijde omgeving, wat heeft deze man een moeite moeten doen om vrij te krijgen.

Amy de waarnemer, net zo bijdehand als wij zegt dat er nog een weesjongen is, albino, die bij een tante woont en grote wonden op zijn arm heeft, mag hij ook mee?

Hermien geeft wat sponsor geld voor de tuk tuk zodat ook hij voor consultatie kan komen.

Dan vertrekken we naar de oogkliniek, een wagen vol met 3 van de kids bij mij achterin en 1 bij Hermien op schoot, het kan allemaal en toestemming vragen aan de ouders of het wel mag is er niet bij .

Onderweg belanden we in een verkeersinfarct, de hitte in de auto stijgt en Ik trek de spencers van de kinderen uit, de zweet druppels staan op hun voorhoofd en uiteindelijk een half uur later rijden we weer.

Kwale Eye centre is een oogkliniek, opgericht door Helen Robert, een Engelse oogarts en in de wijde omtrek bekend bij de bevolking.

Door de renovatie van de poli in mijn ziekenhuis, AVL Amsterdam, zijn er kostbare Ophtalmoscopen vrijgekomen die ik mee mocht nemen, een godsvermogen heb ik in de koffers en blij dat ze ermee zijn!!

Tevens dozen vol met prachtige zonnebrillen die verkocht mogen worden en dan gaat het opgebrachte geld in een soort Poor People Fund en kunnen er weer anderen mee profiteren van gratis hulp, zo bereiken we een grote doelgroep!

Almasi en Morris zijn er de optometristen, bevlogen kerels die het hele gebied bemannen, met de motor op pad gaan om de Albino kinderen te bezoeken, op scholen, thuis, in de community, ze komen overal.

Dan treffen we ook de albino kinderen die uit Kibandaongo komen, afgelopen voorjaar vonden we hen in slechte conditie, Lout, een Nederlandse vrijwilligster doet daar goede zaken en zij heeft hen hier mee naar toe kunnen nemen, 3 uur met de bus, uit de modder, maar het is gelukt.

Het is er een vrolijke boel met uiteindelijk zo'n 16 albino kinderen die allemaal een eye check up krijgen en door Josh de dermatoloog bekeken worden.

Een enkeling wordt behandeld middels een stikstof tankje om de lelijke plekken weg te halen.

Dan volgt er goede instructie over het gebruik van de zonnebrand, de juiste kledingdracht en de onmisbare hoed, kinderen spelen met de mee genomen speeltjes en voetbal en iedereen mag een leuk speeltje uitzoeken, het was met recht een feestje.

Mzara ziet zo slecht dat zij een bril nodig heeft die door 1 van de sponsors wordt bekostigd, ze zat bijna in de t.v met de oogtest en van slecht zicht ga je niet beter presteren en dat is juist wat we graag willen, de kinderen naar een hoger niveau tillen!

Dan gaat Justus onze chauffeur op pad om Mhambri, soort opgeblazen oliebol en stukjes gefrituurde aardappel te kopen.

De kinderen hebben al uren niets meer gegeten en waren toch ook best wel gespannen maar nu is het een vrolijke boel en daar houden we van.

Het is een zeer geslaagde dag, we konden nog een voetbal en kleurboeken en potloden meegeven aan de groep kinderen die zo ver weg wonen.

Wij trekken nu door naar Diani beach, bekend van de mooie witte stranden en het mooie blauwe zeewater, echter, we hebben 2 dagen waarbij het oeverloos regent, we maar uit gaan rusten, bloggen en van lekkere koffie en eten genieten.

De was hangt overal verspreid in de hoop dat het droog wordt maar dat mag de pret niet drukken, we zijn blij dat het vandaag zo'n geslaagde dag was waarvoor iedereen zich maximaal heeft ingespannen.

Morgen 2 dagen outreach naar Lunga Lunga, we raken de Tanzaniaanse grens en kijken uit naar weer een nieuw avontuur met ons team van optometristen, dermatoloog, en leden van de Kwale albinism groep.

Je kunt het niet alleen, met elkaar, door elkaar, voor elkaar.

Nu schijnt de zon, hangen we de was buiten en gaan een duik in de zee nemen.

Wil be continued,

Habari Carla

Moniek

Wat een mooi verhaal weer,geweldig wat jullie daar allemaal voor elkaar krijgen!
Echt grote klasse en met recht een investering in de toekomst van deze kinderen en hun families!
Ik kijk uit naar het volgende verslag.

Lieve groet
Bart en Moniek

Coby

Ben appe trots op jullie?

Carry

Ja, dat was het weer, allemaal fantastisch gelukt. Wat een planning, wat een organisatie en het klopt ten slotte allemaal. En wat heerlijk zo te genieten van de dbnl ij jdschap van iedereen. ???

Anneke

Wat geweldig dat het allemaal gelukt is. Super wat jullie samen voor elkaar krijgen en zo mooi om jullie verhaal te lezen en te kunnen volgen.