carlasonder.reismee.nl

Everyone smiles in the same language.

Bepakt en bezakt met 3 volle koffers en een grote handtas vertrek Ik weer richting Kenia.

De inhoud is iedere keer weer hetzelfde menu, zonnebrandcrème, lipbalms, zonnebrillen en hoeden/ petjes, het is nooit teveel.

Ook de afdeling Techniek/Radiologie en de vrijwilligers van het ziekenhuis hebben een duit in het zakje gedaan middels donaties en zonnebrandcrème en zonnebrillen.

De donaties komen ook uit onverwachte hoek

Ook heb ik deze keer enorm veel kindersandaaltjes en schoentjes mee, en menig zak met speeltjes.

Deze week wordt er in Mombasa en Kwale county flink aan de weg getimmerd middels een campagne om de jiggers uit te roeien.

Omdat velen geen fatsoenlijk schoeisel hebben wordt er veel op blote voeten gelopen, de beestjes kruipen door de huid naar binnen en veroorzaken lelijke verwondingen die vervolgens ontaarden in fikse wonden.

Alle gedoneerde schoeisel zal dus goed worden ontvangen.

Bij de douane in Nairobi wachten Hermien en Ik vol spanning op de koffers.

Vorige keer stonden er allemaal kruizen op omdat er wel iets verdachts in zou kunnen zitten.

Het blijkt dat alle bagage die uit het vliegtuig komt eerst door de scanner gaat.

Mijn grote zwarte koffer is van boven tot onder vol gekalkt met krijtstrepen, Hermien heeft meer geluk en kan zo door.

Maar ik had een uiterst vriendelijke douanier die me mijn verhaal liet doen zodat niet alles overhoop gehaald hoefde te worden.

Dan in ganzenpas met alle koffers naar de andere kant van de luchthaven waar we met de binnelandse vlucht naar Mombasa vertrekken.

Ook hier heeft de klimaatverandering zijn intrede gedaan en heeft het vandaag enorm geregend, de temperatuur is echter heerlijk.

Na een korte nachtrust in huize Mokaya vertrekken we naar de bank om al het sponsorgeld om te wisselen, even ben ik miljonair.

Tevens krijgen we nieuwe biljetten van 1.000 shilling die zo glad zijn dat het een hele toer is om te controleren, per 1 Oktober wordt al het geld omgezet in nieuwe biljetten, dus het is druk bij de bank met mensen die hun geld komen omruilen.

Dan naar Safaricom voor een nieuw nummer zodat we weer bereikbaar zijn

Blije dames bij Radna Square de volgende ochtend.

Ik had ze tevoren al een whatsapp gestuurd dat we zouden komen, en na 2 uur kijken en contact met menigeen via de whatsapp hebben we een

keuze gemaakt, een deel nemen we mee en een deel wordt speciaal voor jullie gemaakt, zo is iedereen blij en hebben de dames weer beleg op het brood.

Op zaterdag gaan we met onze gastheer op pad, Johnson Mokaya, directeur van een klein ziekenhuis, waar we in huis zijn.

Tot onze schrik werd enkele maanden geleden zijn, en nog 9 andere ziekenhuizen gesloten door de inspectie.

Sommige zaken waren niet op orde en er moest flink getimmerd en verbouwd worden om weer aan de Keniaanse maatstaven te voldoen.

Gelukkig is hij directeur van nog een 2e ziekenhuis zodat de patiënten hiervan geen last ondervonden.

De boel is weer open en groot was onze verbazing toen hij vertelde een ander pand gevonden te hebben dat in korte tijd tot een ziekenhuis wordt getransformeerd.

We kregen een rondleiding tussen het bouwpuin en gaven gedegen adviezen omtrent de O.K en de hygiëne regelgeving, deze werden in dank aanvaard.

HELP A GIRL GO TO SCHOOL.

Deze slogan doelt op de dropout van schoolmeisjes als ze menstrueren, iedere maand een week school missen is niet echt bevordelijk voor de school resultaten.

Hermien heeft contact met de dames van de Soroptemisten club in Mombasa en we werden uitgenodigd om mee te gaan en uitwasbaar maandverband te gaan brengen.

Na een rit van ruim een uur komen we bij de Moi Kadzonzo Girlsschool aan, een complex waar 1500 meisjes middelbaar onderwijs krijgen.

Het gezang galmt ons tegemoed als we uit de auto stappen, 1500 zuivere stemmen galmen in de aula, waar de Principal van de school een opbeurend verhaal brengt.

Je bent het waard als meisje, kunt ook verder komen en meer van zulke uitspraken vlogen ons om de oren.

Dan de priester die een duit in het zakje doet en steeds met weer 10 minuten zijn preek verlengde en de meiden opzweepte met muziek en zang, mijn trommelvliezen hadden het echt zwaar te verduren.

Dan komen alle donateurs het podium op en stellen we ons voor, wie zijn we, wat doen we en komen de dozen met maandverbanden tevoorschijn.

Afripads, always, alle merken komen er voorbij,...... je hebt wat nodig met zoveel meisjes.

Aan alles komt een eind, gelukkig... na bijna 3 uur op een houten stoel, ik hoef de kerk voorlopig niet meer te bezoeken.

SAMBURU ALBINISM SELF HELP GROUP.

Vandaag, maandag bezoeken we de groep met Albino kinderen in Samburu, vorig jaar waren we er ook en was ik zo onder de indruk van de moeders die hun kleintjes met zoveel liefde verzorgen.

We gaven er toen veel zonnebrandcrème en duidelijke smeer instructies, legden uit hoe belangrijk het is om een pet of hoed te dragen, lange mouwen en lange broekspijpen of rokken.

Het heeft echt resultaat gehad, de kinderen hebben een heel goede huid conditie.

Almasi, onze vriend, optometrist in het oogziekenhuis èn Albino coordinator geeft een praatje en brengt nogmaals het belang van bovenstaande onder de aandacht.

Het is een feestje, ieder kind/ ouder krijgt persoonlijke aandacht, een tube crème, zonnebril, lippenbalm en pet, tevens krijgt ieder gezin een therapeutisch prentenboek dat gaat over een albino meisje, hierin wordt op speelse wijze uitgelegd wat Albinisme inhoud en de daarbij behorende problemen.

De meegereisde dermatoloog controleert de huidconditie en behandeld zo hier en daar plekjes met een CO2 tankje maar complimenteert de ouders met de goede zorg.

Dan blazen we ballonnen op en is het feest, de kinderen zijn wonderbaarlijk vrij in hun doen en laten, zo mooi om te zien! .

Na een gezamenlijke lunch met het team, bestaande uit bonen en Chapati, reizen we weer af naar Mombasa waar het gestortregend heeft, de was weer nat is, en wij met een tevreden gevoel de koffer pakken voor onze volgende trip.

3 dagen Safari, ons hopelijk vergapen aan het wild en weer opladen voor een volgende meeting, vrijdag en volgende week.

STAY TUNED!!

X Carla.