carlasonder.reismee.nl

Albinism, just another shade of skin.

De bomen zijn kaal, de kaarsjes aan en de gordijnen dicht.

De eerste winterse hagelbuien komen voorbij en de sjaal komt weer uit de kast

Kortom, de winter doet zijn intrede.

In Kenia begint echter de zomer, het regent bij tijd en wijle flink en dan wordt het almaar warmer.

In Januari en Februari is de hitte daar op zijn hoogtepunt.

Ik ben alweer enkele weken terug uit Kenia waar veel werk is verricht voor het Albino project.

Enorm veel zonnebrillen en tubes zonnebrandcrème waren er mee waar velen blij mee zijn gemaakt.

De kinderen op Likoni school for the blinds ruilden er lustig op los om een bril naar de zin te krijgen.

De meisjes de gele en de jongens de zwarte, wat een pret hadden ze

Het uitgebreide bezoek aan de school was precies op tijd omdat de overheid besloot dat deze school een stem locatie ging worden voor de her verkiezingen.

Plotsklaps moesten alle kinderen een week naar huis, een hoop gedoe en geregel voor de school.

Voor vele ouders ook een dure kostenpost omdat dit een extra trip naar huis en weer terug naar school betekend.

Maar nu is hun zomervakantie aangebroken en starten ze weer begin Januari.

Een mooi bericht is dat door alle donaties, sommigen ontving ik toen ik weer thuis was, de lege flessen bonnetjes actie bij de AH en de verkoop van weer wat houtenkerstbomen er nog een bedrag staat van 1700 euro!!

Dit geld, en wat er nog bij komt zal ik na de kerstdagen storten op het bank account van de school.

Van dit geld gaan Mzara, Mbeyu, Elisja en Monica het komende jaar weer naar school waar ze het zo fijn hebben, zich veilig voelen en veel vriendjes en vriendinnetjes hebben, een extra budget is er voor levens onderhoud, nieuwe school uniformen, hier zijn ze bijna uitgegroeid en… er is nog geld over om tijdens vakantie naar huis te kunnen gaan en weer terug naar school, noem het een transport budget.

Netwerken loont, dat heb ik wederom ondervonden tijdens mijn verblijf!

Het resultaat hiervan is dat er al 800 liter!! zonnebrandcrème in een zeecontainer staat die eind Februari naar Mombasa verscheept wordt en naar verwachting in April/Mei aankomt.

Geen gedoe met belasting deze keer, alle partijen kunnen hun portie ophalen bij Portreitzschool waar de container zijn eindbestemming heeft.

Kortom, het was een reis met wat hobbels in het begin maar uiteindelijk weer een mooi resultaat waar we best trots op mogen zijn.

Van de week kreeg ik allerlei blije berichten uit Kenia.

De landelijke primary en secundary school resultaten zijn bekend.

Goldewyn, een Albino meisje uit West Kenia heef de beste resultaten aan het einde van haar primary school, zij is de beste basisschool leerling van Kenia!

Hierdoor krijgt zij een beurs van de overheid en kan ze zonder geld zorgen naar de middelbare school.

Dit geeft een enorme boost en zet het Albino zijn in een positief daglicht.

Er wordt nogal eens geringschattend gedacht over Albino's, alsof zij geen goed stel hersens kunnen hebben.

Elizabeth Ngare wil jullie bedanken middels onderstaande bericht:

Dear Family, Friends and Colleagues of Carla,

I want to thank you all on behalf of Likoni School For the Blinds, for all the donations.

Financial donations, suncreams, lipbalms and sunglasses, it benefits the Albino children in our institution.

These donations are received happily by the beneficiaries.

May God bless you for your continued support towards our institution.

Thank you!

Yours faithfully,

Elizabeth Ngare, principal.

Voor wie wil, er zijn nog houten kerstbomen die Anton met veel liefde voor ons heeft gemaakt.

De 15 euro per boom gaan mee in het donatiegeld.

Carla.

Jasmijn

Hallo Carla ik las je bericht nu pas in een oude Libelle, chapeau voor je inzet in Kenia! Ik was nog benieuwd naar de kerstbomen voor 15,- ??
Groeten Jasmijn