carlasonder.reismee.nl

December in Kenia.

Het is warm, intens warm.

De decembermaand in Kenia is weer een uitdaging.

Menig stroom storing zorgt voor soms oververhitte situaties.

Geen airco, kinders die 9 weken vakantie hebben en op de erven rondscharrelen, een zege als je aan de kust woont en met de familie naar het strand kunt en van de zee mag genieten.

Wat minder fijn als je in de bush woont en geen water tot je beschikking hebt.

Het leven verloopt op een traag pitje, maak je vooral niet te druk, Pole Pole is het motto.

Wij zijn alweer enkele weken terug uit Kenia en ik ben in de drukte van de Kerstbomen verkoop beland.

De houten variant waar Anton zo druk mee is geweest.

Anton, onze hulp in barre tijden, het is immers altijd weer creatief moeten zijn en nadenken hoe we aan sponsorgelden kunnen komen.

De trip was zo’n succes, weten jullie het nog?

We vonden Elisja, Mzara,Mbeyu en Monica, 4 van de 6 Albino kinderen uit een grote familie.

Vader en zijn zus hebben beide 3 albino kinderen.

De beide families zijn 15 kinderen rijk! Waarvan er dus 6 de pech hebben albino te zijn.

Zij leven in 3 kleine lemen hutjes tegen de grens van Tanzania aan.

In erbarmelijke toestand vonden we hen, hongerig, verbrand, geen behoorlijke kleding en dan ook nog worden gepest op school omdat je “anders” bent waarbij ook nog eens het gevaar van ontvoering op de loer ligt.

Witchcraft doctors hebben het gemunt op je botten waar veel geld voor wordt betaald.

Ja, ik lieg er niet om, het is de wrange realiteit.

“Onze” 4 oudste Albino kinderen hebben het geluk ons ontmoet te hebben.

Nee ik zeg het verkeerd, wij hadden het “geluk” hen te mogen ontmoeten.

Welliswaar in zeer trieste omstandigheden, ik heb in de Keniaanse bush al zoveel gezien maar toch weer die harde realiteit, hoe hiermee om te gaan.

Deze situatie is omgezet naar een mooi resultaat.

Vanaf begin Januari, de start van het nieuwe schooljaar mogen de 4 oudste Albino kinderen naar school!

Likoni school for the Blinds wordt hun 2e huis.

Een veilige plek, veel persoonlijke aandacht en de kennis hoe met Albino kinderen om te gaan , er zitten hier al 45 albino kinderen op school.

Het is een geweldig resultaat.

Ik had nog wat sponsorgeld over en met de opbrengst van de kerstbomen verkoop erbij lukt het net om een compleet school uniform, schoenen en de hele basis uitrusting voor kostschool aan te kunnen schaffen, dat is 4x bijna 200 euro dus 800 euro, iets meer dan dat ik had begroot.

De school gaat proberen om via het Leger des Heils aan sponsoring te komen om zo de school fees te kunnen bekostigen, die zijn voor kostschool bijna 200 euro per kind per jaar.

Het enige dat nog rest is de aanschaf van 4 matrassen.

Hiervoor probeer ik nog aan de financiële middelen te komen.

Wie ligt er nou niet graag zacht in zijn bedje?

Een goede nachtrust komt uiteindelijk de school prestaties ook ten goede.

Wie doet er mee?

Dit zou een mooi Kerstcadeau zijn voor de 4 kinderen.

Tevens kunnen we hen dan volgend jaar 3x tijdens de school vakantie naar huis laten gaan.

De kinderen moeten dan worden opgehaald en weer terug worden gebracht door een ouder.

Dit is dan 36 maal enkele reis ( ouder meegerekend) van 6 euro totaal ca 220 euro.

Dit kunnen ze nooit zelf bekostigen en dan zouden de kinderen niet naar huis kunnen tijdens vakantie.

Voor wie mee wil doen…

NL 51RABO0337653712 t.n.v. C.Sonder o.v.v Matras en reiskosten.

Dat hebben onze 4 engeltjes verdiend????

Rest mij jullie goede Kerstdagen en een spetterend 2017 toe te wensen.

Carla.